Amandas stilskola - Del 1

De flesta kommer någon gång till en punkt i livet då man byter stil eller bygger sig en ny garderob.
Detta kan ha olika naledningar, kanske är du en sådan som byter stil ofta, en fashionista som vill hänga med i nästa säsongs trender, kanske är alla dina sommarkläder urvuxna. Som sagt, anledningar är många och detta måste inte alltid vara något negativt. Jag har inte direkt bytt stil, men jag kan defenitivt erkänna att jag har mognat mycket i min stil, tagit den på större allvar och på riktigt börjat investera. För några år sedan var jag inte direkt någon fashionista. det är jag inte nu heller men på väg att bli :) (hoppas jag).

Ett tips om det nu är så att du känner att du t.e.x behöver mycket nya kläder, vilket du anatgligen behöver om du tänker ändra din stil eller bygga en ny garderob, är att göra en lista över olika kategorier, skor, tröjor, blusar etc. Försök vara specifik och detaljerad när du skriver ner plaggen. Skirv inte bara "Vit tröja", hitta en vit tröja och ta reda så mcyket så möjligt om den. jag vill veta varenda detalj om ett palgg innan jag köper det. Så skirv ist. "Vit bommulströja, långärmad från H&M, 149 kr, finns på deras webshop". Till exempel.
Ett annat bra tips vid garderobsbytte är att böja med underkläder, sen baskläder, sedan kanske jeans och vardagskläder, kläder för speciella tillfällen, accesoarer o.s.v

En garderob bygger du inte över en natt direkt, tänk igenom noga innan du köper plagg. Om stilen du har just nu verkligen är hållbar och om du då ska satsa på dyra plagg. Detta gäller mest vuxna eftersom barn växer ur sin plagg, fast det kan i och för sig ockås vara en anledning att inte investera dyrt. Det tycker dock inte jag ;)
Nu tror ni förstås att jag kommer avsluta med "Köp bara kläder du trivs i". Tyvärr inte.
Ni kommer göra tusen stilmissar under ert liv, ni kommer byta stil, ni kommer se tillbaka och skaratta åt hur ni kunde ha på något sådant fult, ni kommer köpa plagg ni hatar, plagg av dålig kvalite som går sönder, plagg som man aldrig använder, plagg som är fel storlek.

Jag har gått igenom allt det redan och jag är bara 13. Jag bygger hela tiden och finslipar på min stil, just nu har jag vuxit ur huvudelen av mina sommarkläder och att inhandla och fixa en ny sommargarderob kommer bli ett äventyr. (som ni självklart kommer kunna följa här på bloggen), Fyllt av ångest, tjat, glädje, underhållning och tillfredställelse.

Frågan är då: är man ytlig? Jag kan ljuga och säga att jag inte är det och att kläder är en självklarhet, för det är det ju. man ska jag vara ärlig är jag ytlig, vad kan man förävnta sig? Dock dömer jag inte frivilligt människor efter utseende, det är en annan sak. men mode är nog en något ytlig passion. Fast passion kommer ju från insidan så...

Våga följa trender, våga göra misstag, våga byta stil. Del 2 kommer nämligen handla om hur du byter till rätt stil..


Copyright by amandasarkiv.blogg.se
Postat av: Emma

Alla kanske inte tycker att rätt stil är rätt stil? ;)

2011-04-12 ♥ 16:23:42

INFORMATION:
- Allt som skrivs på denna bloggen är skrivet av mig, så länge jag inte säger något annat.

- Tänk på den gyllende reglen: Som du själv vill bli behandlad, så behandlar du andra.

- Jag tar gärna emot synpunkter, tips & idéer via en kommentar eller via min mejl. Du hittar min mejl i menyn.

- Ha en bra dag & besök mig gärna igen! :)


Namn:
Komma ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback