Amandas stilskola del 2

Vad är egentligen rätt stil? De flesta hävdar att det inte finns någon "rätt" stil, vilket i och för sig är sant. Men fel stil finns det, och en sådan bör man undvika.
När det gäller underkläder finns det inte så mycket att säga. Köp i neutrala toner, och gå efter egen smak. Att köpa en massa underkläder med snobben och hello kitty på avråder jag er dock ifrån, det känns inte så kul. Några som är duktiga på just underkläder är Victoria's secret, Åhlens, Calvin Klein och även Björn borg (trots att jag själv tycker det är för sportigt). Vill ni ha det ytterligare lite lyxigt ska ni gå till Ajas i sturegallerian.

Basplagg nästa. de flesta säger att man inte behöver tänka på kvalitet när det gäller basplagg, själv känner jag lite tvärtom. Vad är bäst, köpa ett par dyra kvalitetsleggings eller ett dyrt halsband. Jag använder inte smycken och accesoarer på det sättet, men basplagg använder man. Sen behöver man inte överdriva och aldirg köpa dyra accesoarer etc. Några som har bra linnen är abercrombie, esprit (edc) och petite bauteu. Om du ska ha under kjol och klänning köp för guds skull strumpbyxor, inte legigngs, i svart eller beiget (nylonstrumpbyxor). När det gäller leggings kan man satsa på ett par ridbyxinspirerade, med knappar där nere eller dragkedja. Finns massa snygga detaljer på leggings, jag syftar då på tjocka leggings också kallade pants. Färger, beigie, svart, brunt, grått etc. Självklart kan du fylla på garderoben med ett par mönstrade leggings också t.e.x acnes casadena print eller varför inte ett par från missoni. Bra leggings hittar du hos allt från Ginatricot till Ralph lauren, så det är upp till dig själv.

Köp aldrig kläder vars skötsel du inte kan/eller vill sköta. Gillar du inte kemtvätt eller handtvätt, köp inte sådanna plagg då! Och snälla, matcha! Det värsta du kan göra är att gå runt i cerist matchad med knallrött. Jag blir lätt illamående. Satsa därför på basfäger i början. Gör en stomme i färgerna beiget, vitt, svart, grått och marinblått. Det är färger som är enkla, snygga stilrena och lättmatchade. När du sedan är mer stilsäker kan du bryta av.

Och tänkt på att aldrig använda vulgära djurmönster i fel sammanhang eller till fel person. det kan lätt bli billigt.
Klä dig i kläder som är smickrande och enkla. Skippa kjolar som är både långa och höga i midjan, tröjor som är för mycket eller för lite urringangade, helsvarta jeans tycker jag kan bli lite för mycket också. Och snälla, blanda inte in en massa knallsilver och guld i saken, då känns du bara som än klenod från ett 70-80 tals discotek.
Och undvik att se ut som en rysk adelsdam, dränk dig inte i smycken spec. inte antika, undvik för prompösa pälsar och överdådiga plagg.

När det gäller byxor ska du nog satsa på jeans, chinos och kostymbyxor om du inte är en vågad fashionsita som gärna kör med harembyxor och liknande. Tänk också på att inte bära träningskläder och att leggings kan bli mindre smickrande för fylliga och lite äldre människor.

Tänk på att anpassa er stil efter er själva, men gör det itne för personligt, utan klä er klassiskt och stilrent. Enekelt skruna tröjor, blusar, skjortor, jeans, chinos och kostymbyxor går jättebra. En kavaj ger ett seriöst och stilrent intryck lika väl som en snygg kappa. Tänk på att bli medveten i din stil innan du börjar "krydda" med smycken och liknande på allvar.



Postat av: ///

Vilken bra guide du ger, jag gillar att du berättar om dina kunskaper men texterna du skriver känns långa när man ser dom men när man väl börjat kan man inte sluta, jag skulle rekomendera att du skrev texten i lite olika typsnitt för att locka mer läsare! Bara ett tips!

2011-04-15 ♥ 17:07:36

INFORMATION:
- Allt som skrivs på denna bloggen är skrivet av mig, så länge jag inte säger något annat.

- Tänk på den gyllende reglen: Som du själv vill bli behandlad, så behandlar du andra.

- Jag tar gärna emot synpunkter, tips & idéer via en kommentar eller via min mejl. Du hittar min mejl i menyn.

- Ha en bra dag & besök mig gärna igen! :)


Namn:
Komma ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback